Onze aanpak

Leren via verhalen is een open en creatief samenwerkingsproces, waarin de deelnemers:

Om dat doel te bereiken, kiest Learning Stage voor een pragmatische aanpak: het Learning Stage model.

Het Learning Stage model

Wij leveren maatwerk voor elke vraag. Daarbij leiden we onze deelnemers door vier leerfasen (learning stages).

Leerfase 1: WETEN

We beginnen bij het ophalen van verhalen: de ervaringen van betrokkenen, verteld vanuit hun eigen perspectief. Bijvoorbeeld door middel van 1-op-1 interviews of een evaluatiestudie. Van de opgehaalde perspectieven maken we een analyse, die de basis legt voor de volgende fase.

Leerfase 2: BEGRIJPEN

Door alle verhalen bij elkaar te brengen ontstaat een compleet beeld: wat gaat er goed, wat kan beter, wat zou echt anders moeten en wie en wat is nodig voor die verandering? In gemeenschappelijke reflectiesessies worden de verhalen gedeeld en aangevuld tot een compleet ‘leerverhaal’. We zetten diverse narratief-gebaseerde reflectiemethoden in, zoals het gebruik van metaforen, een plotdiagram, krachtenveldanalyses en patroonherkenning. Deze reflectie vergroot het onderling begrip voor een ieders uitdagingen en oplossingen.

Leerfase 3: HANDELEN

‘Lessons learned’ zijn pas ‘learned’ als de lessen zijn ervaren en geïmplementeerd. Theater anticipeert daarop. Immers: door een verandering te spelen, ervaar je als individu, als team en als organisatie wat die verandering betekent voor bijvoorbeeld samenwerking, communicatie, organisatiecultuur, positionering. Bij theatergebaseerd leren gaat het om het doorvoelen en doorleven van de lessen die geleerd moeten worden in een organisatie. Dat kan door het ervaren van theater (receptie), zelf maken (productie), en nadenken over betekenis (reflectie).

Leerfase 4: HANDELEN

Veranderen doen mensen en organisaties zelf, en al lerende: pas als de lessen worden toegepast, worden ze geleerd. Desgewenst ondersteunen we onze opdrachtgevers daarbij met advies en training. Zodat de organisatie de volgende uitdaging zelf kan oppakken met narratief-gebaseerd leren en reflecteren. De enige constante in het leven is immers verandering.

Leercyclus

Een continu cyclisch proces verbindt de vier fasen (weten, begrijpen, handelen en veranderen) met elkaar in een krachtige feedbackloop. Elke fase versterkt de volgende.

Praktische toepassing leidt tot: