Opdrachtgever:
“Door de snelle groei van het bedrijf, in economisch gunstige tijden en een krappe arbeidsmarkt, is het niet eenvoudig om voldoende logistieke medewerkers te vinden en te behouden. Verschillende problemen doen zich voor: een toename van de werkdruk per persoon, verlies van focus en zingeving, burn-outs. Gezien deze uitdagingen is onze belangrijkste vraag: hoe kunnen we het goede gevoel van ons bedrijf behouden?”
Deze vraag stond centraal op de agenda van een meerdaagse strategische sessie voor de Europese raad van bestuur en managementteam van Mainfreight, een wereldwijde logistieke dienstverlener. Wij werden uitgenodigd om een theaterreflectieworkshop te organiseren als onderdeel van hun programma.
We stelden voor om hun situatie te spiegelen aan de allegorie van Henry V: een van Shakespeare’s ‘history plays’, die gaat over gebeurtenissen tijdens de Honderdjarige Oorlog, onmiddellijk voor en na de Slag bij Agincourt (1415). Ondanks zware verliezen en ontberingen behalen de Engelsen een grote overwinning op de Fransen. Wat gebeurt er op de beslissende momenten in de strijd? Welke parallellen kunnen het leren vergemakkelijken in het proces van het vormgeven van de strategie van het bedrijf voor de toekomst?
Om onze workshop te realiseren als onderdeel van hun meerdaags strategisch programma, hebben we de volgende stappen gezet:
In de discussie die volgde op het experimentele rollenspel begrepen de teamleden de relevantie van de allegorie voor de organisatie. Zij herkenden ‘evenwicht’ als een gemeenschappelijk thema:
De allegorische reflectie hielp de directie van Mainfreight bij de ontwikkeling van nieuwe initiatieven, zoals 1) het betrekken van teamleden bij de ontwikkeling van een nieuwe strategie of 2) het benoemen van waarden die hun bedrijf van anderen onderscheiden (bijvoorbeeld behendigheid versus bureaucratie) in hun trainingsprogramma’s. Ook zagen we dat de toepassing van de allegorie in de workshop een ‘daad van verbinding’ is binnen het team. Gezamenlijke deelname aan het vertellen, luisteren en ondergaan van het verhaal leidde tot meer empathie in zakelijke kwesties, bijvoorbeeld aandacht voor de balans tussen werk en privé, dienend leiderschap, bedrijfswaarden en wederzijds begrip.